Priče, privremene

Ana Dana Beroš i Matija Kralj, Goran Dević, projekt Pričam ti priču ... iglom i koncem / Tonči Vladislavić, Lea Vene i Ivana Čuljak

srijeda, 11/04/2018, 20h, otvorenje izložbe, Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb

Priče, privremene okupljaju umjetnička opažanja o društvenoj situaciji koja se vezuju za uzroke i posljedice migracija. U trenutku kada se čini da ne postoje adekvatne političke poluge koje bi omogućile sistemske pomake s ciljem ukidanja uzroka migracija, radovi okupljeni na ovoj izložbi ističu važnost stvaranja privremenih zajednica i zajedništva. U zbunjujućoj sadašnjosti i još nejasnijoj budućnosti, pričanjem priča, spajanjem rascjepkanih fragmenata u kakve-takve cjeline, radovi na ovoj izložbi ne prihvaćaju normalizaciju destruktivnih posljedica migracija i ne žele odustati od tematiziranja okrutnih posljedica političkih oportunizama koji su gotovo prestali biti vijest. To nisu narativi nastali za druge i u njihovo ime, već ponajprije priče koje pričamo sebi kako bi propitali mogućnosti i ambivalencije vlastitog angažmana.

Tijekom proteklih godina, video-umjetnik Matija Kralj i arhitektica Ana Dana Beroš istražuju i dokumentiraju (de)konstrukciju tzv. balkanske rute, od tranzicijskog centra Dobova na slovensko-hrvatskoj granici, preko makedonsko-grčke granice i neformalnog pograničnog izbjegličkog naselja Idomeni, do grada Mardina u sjevernoj Mezopotamiji, nadomak tursko-sirijske granice, gdje su bilježili svakodnevicu gradskih izbjeglica. Instalacija Bilješke iz Grčke, 2016.-2017. nastala specifično za prostor Galerije Nova, dio je njihovog dugoročnog projekta Geotrauma. Postav paralelno prikazuje dva narativa izmještajućih, plivajućih granica. Jedan prikazuje snimke vojno nadgledanih i upravljanih izbjegličkih logora u sjevernoj Grčkoj, evakuiranih ad hoc šatorskih "naselja parazita" na benzinskim crpkama netom nakon zatvaranja Idomenija ljeti 2016., dok drugi prikazuje snimke zloglasnoga detencijskog centra Moria, svojevrsnoga odlagališta ljudi. Geotrauma bilježi tragove širećih granica i isprepletenost (su)djelovanja europskih migracijskih politika i međunarodnih humanitarnih organizacija te mase turist-volontera (engl. voluntourists) i aktivista anarhista u "industriji katastrofe".

Opservacijski dokumentarni film redatelja Gorana Devića Buffet Željezara (2017., Petnaesta umjetnost) prati Ernu i Dževada, vlasnike buffeta koji je pred zatvaranjem. Buffet se nalazi na autobusnoj stanici na uzlazu u tvornički krug Željezare Sisak koja je tijekom socijalizma bila jedna od vodećih željezara istočne Europe. Sniman opservacijskom tehnikom, pomoću uglavnom jedne kamere koja u punom radnom vremenu buffeta od 7 do 21h bilježi "birtijske razgovore" tjedan dana pred zatvaranje, film iznosi nepovratne učinke tranzicije poput osiromašenja, ekonomskog kolapsa i gubitka radničkih i ljudskih prava. Kako se dočepati Njemačke, još jedinog preostalog raja na zemlji, nova je utopija bivših socijalističkih trudbenika.

Pričam ti priču ... iglom i koncem Tončija Vladislavića, Lee Vene i Ivane Čuljak nastaje u sklopu radionice za tražitelje azila u Hrvatskoj Kreacija, afirmacija, integracija koju je CIMO – Centra za istraživanje mode i odijevanja realizirao u suradnji s RCT - Rehabilitacijskim centrom za stres i traumu. Radionice, realizirane u razdoblju 24.11.2016. - 04.05.2017. u prihvatilištima za tražitelje azila Kutina i Porin u Zagrebu s migrantima iz Afganistana, Irana, Sirije, Iraka, Somalije i Turske, u tradicionalnu tehniku vezenja tekstila uvele su nove sadržaje vezane za njihova iskustva izmještanja i migracije. Uz terapijski učinak procesa vezenja, tijekom radionica ostvarena je višestrana komunikacija unutar koje su sudionici prenoseći vlastita iskustva interpretirali i novonastala sjećanja u izmještenoj situaciji ispunjavajući privremeni boravak novim sadržajem. Ovaj terapijsko - kreativni projekt predstavlja svojevrsnu mapu druženja koja, osim socijalnog okvira nije lišena ni emotivnog učinka posredovanog činom vezenja. Sami radovi su tako evidentni vizualno-kreativni zapisi koji predstavljaju i tragove razmjena nastalih u međusobnom dijalogu.

Izložba ostaje otvorena do 2. lipnja 2018.

Tijekom trajanja izložbe u Galeriji Nova moguće je kupiti recentno izdanje magazina Život umjetnosti (Institut za povijest umjetnosti, Zagreb) koje je pod naslovom TransImigrantnost: Psihogeografije prijelaza kao gošća urednica priredila Ana Dana Beroš.

Showroom Galerije Nova ugostit će od 11. do 17. travnja konferenciju #TROS – the Route of Solidarity: Citizens Pathways Towards Inclusive Europe, kojoj je cilj podržati i povećati broj aktivnih građana koji njeguju uključivanje i uzajamno razumijevanje prema migrantima i izbjeglicama. Organizator konferencije: Udruga PANK-platforma aktivnih nezavisnih kreativaca.

Izložba je dio dvogodišnjeg suradničkog projekta Oni su bili kakvo-takvo rješenje koji je u sklopu EU programa Kreativna Evropa inicirao kustoski kolektiv Što, kako i za koga/WHW u suradnji s Tensta Konsthall iz Stockholma, Centrom za mirovne studije iz Zagreba i European Institute for Progressive Cultural Policies/ EIPCP iz Beča.

Program podržavaju:
Foundation for Arts Initiatives
Gradski ured za kulturu, obrazovanje i sport Grada Zagreba
Ministarstvo kulture Republike Hrvatske
Program Evropske Unije Kreativna Evropa
Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske
Zaklada Kultura nova