Zdenka Badovinac: Back to the East?

predavanje i razgovor, utorak, 13/04/2021. u 19h

Večeri s WHW Akademijom

Predavanje se održava preko platforme Zoom i prenosit će se uživo na Facebook stranici WHW Akademije
Predavanje i razgovor će biti na engleskom jeziku.

U sklopu serije online javnih programa Večeri s WHW Akademijom koji uključuju umjetnike, kustose i aktiviste koji drže predavanja, radionice i druge vrste sudioničkih programa, sljedeći tjedan ugošćavamo kustosicu Zdenku Badovinac koja će govoriti o ponovnom promišljanju ideje lokalnosti te umjetničkih i institucionalnih praksi u sadašnjem društvenom-političkom trenutku.

U svom predavanju bavit ću se pitanjem koliko još uvijek ima smisla baviti se umjetnošću i kulturom iz određenih regija kao što su istočna Europa i Balkan ili teritorij bivše Jugoslavije, te jesu li reprezentacije tog prostora ikad bile išta više od sredstva njihove komodifikacije. Pokušat ću ponovo promišljati ta pitanja iz dvije suvremene perspektive: prvo u svjetlu širenja autokratskih režima u istočnoj Europi, te drugo iz perspektive pandemije. Postoje neke recentne političke i kulturne inicijative za tješnjom integracijom u centralni dio bivše socijalističke Europe koje snažno potiču desni političari. Opet nam se govori da je Zapad propada i da je nužno graditi na temeljima domaće tradicije, na obiteljskim i nacionalnim osjećajima. Istovremeno pandemija potiče drugu vrstu interesa u lokalnoj zajednici koji je vezan uz pitanja skrbi i solidarnosti. Pokušat ću dati odgovore na različite suvremene dileme vezane za pitanja regionalnog i lokalnog kako se vide kroz prizmu moje vlastite izložbeno-muzejske prakse i kroz prizmu nekih istočno europskih projekata. Upotrijebit ću za primjer izložbu Bigger than Myself koja se uskoro otvara u muzeju MAXXI u Rimu a koju je službena slovenska politika i prije otvaranja proglasila previše „jugoslavenskom“ i nedovoljno slovenskom. Je li još uvijek moguće misliti lokalnost iz globalne pozicije koja se odmiče od desničarskog nacionalizma, samodovoljnog provincijalizma i neoliberalne komodifikacije različitih prostora? Z.B.

Zdenka Badovinac je kustosica koja je od 1993. do 2020. bila ravnateljica Moderne galerije u Ljubljani. Moderna galerija se od 2011. sastoji od dva prostora: Muzeja moderne umjetnosti i Muzeja suvremene umjetnosti Metelkova. U svom radu Badovinac naglašava složene procese redefiniranja povijesti uz različite avangardne tradicije unutar polja suvremene umjetnosti. Prva izložba Zdenke Badovinac koja se bavi ovim pitanjima bila je Body and the East—From the 1960s to the Present (1998). Ona je inicirala i zbirku Arteast 2000+ koja je fokusirana na umjetnost istočne Europe. Jedan od njezinih najvažnijih recentnih projekata je NSK from Kapital to Capital: Neue Slowenische Kunst – The Event of the Final Decade of Yugoslavia, Moderna galerija, 2015. (izložba je putovala u muzej Van Abbe u Eindhovenu (2016.), Garage muzej suvremene umjetnosti u Moskvi (2016.) i muzej Reina Sofía Madrid (2017.); paviljon države NSK, 5. Venecijansko bijenale, 2017. s ko-kustosom Charlesom Escheom; The Heritage of 1989. Case Study: The Second Yugoslav Documents Exhibition, Moderna galerija, Ljubljana, 2017., s ko-kustosicom Bojanom Piškurom; Sites of Sustainability Pavilions, Manifestos and Crypts, Hello World. Revising a Collection, Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart – Berlin, 2017., Heavenly Beings: Neither Human nor Animal, Muzej suvremene umjetnosti Metelkova, Ljubljana, s ko-kustosicom Bojanom Piškur, 2018.

Njezina posljednja knjiga je Comradeship: Curating, Art, and Politics in Post-Socialist Europe (Independent Curators International (ICI), New York, 2019. Ona je suosnivačica L'Internationale, konfederacije sedam europskih institucija za modernu i suvremenu umjetnost. Badovinac je bila kustosica slovenskog paviljona na Venecijanskom bijenalu od 1993. do 1997. i 2005. te kustosica austrijskog paviljona na Bijenalu u Sao Paolu 2002. kao i predsjednica CIMAM-a, Međunarodnog komiteta za muzeje i kolekcije moderne umjetnosti, od 2010. do 2013.

Ovaj program je organiziran kao dio suradničkog projekta Communities of Learning, Bridging the Gap of Isolation kojeg je inicirao WHW a podržava ga fond Culture of Solidarity Europske kulturne fondacije.

Program podržavaju:
Foundation for Arts Initiatives
Kontakt Collection / ERSTE Fondacija
Europska kulturna fondacija
Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske
Grad Zagreb
Zaklada Kultura nova