Ne precrtavati, nego crtati!

16/09–10/10/2020

Ana Hušman & Dubravka Sekulić, Dan Perjovschi

Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb

kustosice: Ivet Ćurlin, Ana Dević, Nataša Ilić, Sabina Sabolović /WHW

produkcija: Ana Kovačić

Preispitivanjem povijesnih i suvremenih inovativnih oblika zajedničkog korištenja javnih resursa, zajedničkog djelovanja i eksperimenata vezanih za procese kolektivnosti i obrazovanja, izložba Ne precrtavati, nego crtati! uspostavlja dijalog između istraživanja Pionirskog grada u sklopu projekta Ane Hušman i Dubravke Sekulić i recentne serije crteža Dana Perjovschog. Oni dijele srodan interes za popularne i angažirane formate poput skiciranja, crtanih bilješki i testiranja koji čine integralni proces dijeljenja znanja.

Započet 1947. i otvoren 1951. projekt Pionirskog grada u Zagrebu posvećenog obrazovanju omladine jedinstven je urbanistički i politički projekt socijalističke Jugoslavije kojeg su projektirali Josip Seissel, Ivan Vitić i Marijan Haberle. Pionirski grad bio je proizvod političke i društvene nužnosti izgrađen s idejom da obrazovanje mora napustiti okvire „škole“ i ući u grad tj. svakodnevni život, te proizvesti „novog“ čovjeka za novo socijalističko društvo. Eksperimentalna škola, laboratorij za pedagošku reformu koja je trajala od 1951. do 1961., Pionirski grad mogao je smjestiti oko 400 djece i mladih a cilj mu je bio omogućiti obrazovanje, učenje i socijalizaciju. Dok istražuje službene arhive, ostatke dokumentacije i obiteljske uspomene projekt Ne precrtavati, nego crtati ! Pionirski grad i simulacija budućnosti Ane Hušman i Dubravke Sekulić koristi reference, fusnote i interpretacije kao rekvizite kako bi prepričao priču i prostor Pionirskog grada. Ne precrtavati, nego crtati!, naziv njihovog projekta i ove izložbe, preuzet je s fotografije zidnih novina pronađene u Arhivu Grada Mladih. Produkciju rada su podržali Haus der Kulturen der Welt (HKW) i Harun Farocki Institut u kontekstu izložbe i istraživačkog projekta kustosa Toma Holerta Education Shock. Learning, Politics and Architecture in the 1960s and 70s (29/01 — 2/05/ 2021. HKW).

U svojim svakodnevnim crtežima, skiciranim u nekoliko poteza, Dan Perjovschi s oštrom ironijom komentira apsurde i cinizam našeg „vrlog novog svijeta.“ On adresira trenutne teme globalnih vijesti kao i društvene fenomene i pitanja koja ga se osobno tiču. Ti jednostavni i doslovno ekonomični crteži sažimaju i konvergiraju kompleksna pitanja te promišljaju kontingencije našeg vremena. Njegovi crteži šire se zidovima, podovima, hodnicima i prozorima najrelevantnijih umjetničkih muzeja i galerija pretvarajući ih u prostore rasprave.

Nakon 16 godina od svog sudjelovanja u grupnoj izložbi Noramlizacija (kustosice WHW) koja je tematizirala kako proces normalizacije potiskuje društvene probleme, u ponovnom posjetu Galeriji Nova svojom novom site specific instalacijom Natrag u Novu. Smanjivanje razmaka Dan Perjovschi promišlja institucionalnu memoriju i trenutne globalne i lokalne krize te testira mogućnosti galerije kao pedagoškog prostora svjesnog svoje odgovornosti unutar kompleksnih geopolitičkih okolnosti sadašnjeg trenutka.

Ana Hušman u svojim radovima raščlanjuje strukturu i teksturu filmskih elemenata kroz različite forme filma, instalacije, knjige, zapisa slike, zvuka, teksta. Eksperimentira s mogućnostima animacije, dokumentarnim i igranim elementima u filmu, glasom i artikulacijom. Unutar radnih procesa, zanima je propitivanje i obrtanje pozicije amaterskog i profesionalnog subjekta performativnosti, samog medija te struktura koje diktiraju i proizvode obrasce ponašanja. Radi kao izvanredna profesorica na odsjeku za animirani film i nove medije, Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu i suosnivačica udruge RESTART, gdje već dugi niz godina vodi program filmske edukacije za velike i male. Za svoje posljednje radove dobila je više domaćih i internacionalnih nagrada. Njezini radovi prikazani su na izložbama i festivalima diljem svijeta.

Dubravka Sekulić je arhitektica koja istražuje transformacije izgrađenog okoliša na prijelazu između politike, zakona i ekonomije. Nakon četiri godine koje je provela kao asistentica na IZK Institutu za suvremenu umjetnost na Tehničkom sveučilištu u Grazu, ove godine je postala Viša predavačica na Školi za arhitekturu na Royal College of Arts u Londonu. Nedavno je obranila doktorsku disertaciju "Constructing Non-alignment: The Construction Enterprise Energoprojekt 1961-1989" (Građenje nesvrstanosti: Građevinsko poduzeće Energoprojekt 1961.-1989.) na Institutu za povijest i teoriju gta na ETH Zürich. Dubravka je ko-kurirala konferenciju Life of Crops: Towards an Investigative Memorialization (Život usjeva: Prema istraživačkoj memoralizaciji), te je i dalje ključna članica istraživačkog tima. S Milicom Tomić uredila je “Exhibiting Matters” GAM.14 — Graz Architecture Magazine.

Dan Perjovschi živi i radi u Sibiuu i Bukureštu u Rumunjskoj. Njegove samostalne izložbe uključuju: The black and white Cape Town Report (Crno bijeli izvještaj iz Cape Towna), A4 Art Foundation Cape Town (2019), The Prize Drawing (Nagradni crtež), Kunsthalle Hamburg, 2016, Unframed (Izvan okvira), Kiasma, Helsinki (2013); Not over (Nije gotovo), MACRO, Rome (2011); What Happen to US? (Što će biti s SAD?), MoMA, New York (2007); I am not Exotic I am Exhausted (Nisam egzotičan već iscrpljen), Kunsthalle Basel (2007),The Room Drawing (Sobni crtež), Tate Modern, London (2006) i Naked Drawings (Goli crteži), Ludwig Museum, Cologne (2005). Perjovschi je sudjelovao u brojnim grupnim izložbama i bijenalima poput of bread, wine, cars, security and peace (o kruhu, vinu, autima, sigurnosti i miru), Kunsthalle Wien, (2020), On the Shoulders of the Fallen Giants (Na leđima palih divova), 2. Bijenale industrijske umjetnosti, Labin, Pula, Raša, Rijeka, Vodnjan (2018), Bijenale u Jakarti (2015); Bijenale u Sydneyju (2008) Veneciji i Moskvi (2007) ili na 9. Istambulskom Bijenalu (2005). Perjovschi je dobitnik nagrada George Maciunas (2004) i Rosa Schapire /Kunsthalle Hamburg (2016).

Ovaj program realizira se u sklopu dvogodišnjeg suradničkog projekta Education from Below osmišljenog u suradnji s The Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam, i muzejom MACBA, Barcelona.

Program podržavaju:
Grad Zagreb
Ministarstvo kulture Republike Hrvatske
Program Kreativna Europa Europske unije
Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske
Zaklada Kultura nova