Umjetničke ekologije, Novi kompasi i alati

kustosi Pablo Martinez, Emily Pethick i WHW

 

9. ožujka, 20h, CET, Denise Ferreira da Silva i Valentina Desideri: Sensing Salon (Salon osjeta)

16. ožujka, 19h, CET: Max Jorge Hinderer Cruz: Decolonise, Democratise, Deeelitise (Dekoloniziraj, Demokratiziraj, Deeelitiziraj)

23. ožujka, 19h, CET: Yael Davids: One is Always a Plural: moving together over distance (Jedno je uvijek množina: prelazimo razmak zajedno)

 

Program je dio serije razgovora Večeri s WHW Akademijom. Za linkove na Zoom molimo da se unaprijed registrirate na mail.

Od 2019. do 2022. godine Rijksakademie, MACBA i WHW razvijaju program Education from Below koji istražuje umjetnost kao prostor dijaloga, kolektivnog učenja i imaginacije. Program uviđa da umjetničke prakse mogu dislocirati tradicionalne podjele između teorije i prakse te graditi znanje kroz dijeljenje i zajedničko učenje. Partneri zajedno istražuju i dijele metodologije i modele umjetničkih praksi koji se temelje na razmjeni. Iako su mogućnosti fizičkih susreta drastično smanjene, zajednički je razvijen niz online događanja. Ona se bave alatima koji se razvijaju i s kojima umjetnici, kustosi i institucije eksperimentiraju kako bi navigirali ovim razdobljem velikog prekida i društvene promjene, kao i pitanjem kakvi tipovi umjetničkih ekologija se s tim alatima mogu stvoriti.

 

9. ožujka, 20h, CET, Sensing Salon, Denise Ferreira da Silva i Valentina Desideri

 

Iscjeljenje kao i umjetnost je transformativna praksa. Iscjeljenje je nešto što se radi i nešto što djeluje: ono uspostavlja ravnotežu. U svom suradničkom radu, Valentina Desideri i Denise Ferreira da Silva istražuju iscjeljenje kao umjetničku formu, praksu osjećanja i razumijevanja koja obuhvaća proučavanje, razmišljanje, čitanje i eksperimentiranja s uspostavljanjem ravnoteže te seže u najdublje dijelove našeg zamršenog postojanja. Ferreira da Silva i Desideri vode Sensing Salon – studio za praksu iscjeliteljske umjetnosti – koristeći različita čitanja i tehnike poput tarota, ljekovitog bilja, karata za lažnu terapiju, knjiga, astrologije, reikija, itd.

 

16. ožujka, 19h, CET: Decolonise, Democratise, Deselitise, Max Jorge Hinderer Cruz

 

Od ožujka 2019. do lipnja 2020. Museo Nacional de Arte (MNA) u La Pazu našao se u procesu obnavljanja svojih institucionalnih smjernica. Taj je proces temeljen na tri osnovne akcije: „dekoloniziraj, demokratiziraj, deelitiziraj“. No, što znači dekolonizirati muzej? Znači li to spaliti muzej, uništiti njegovu kolonijalnu arhitekturu, uništiti njegove kolonijalne radove?

Iskustvo u višenacionalnoj državi Boliviji je vrlo specifično. Željeti dekolonizirati Musée du Quai Branly u Parizu, na primjer, implicira da se treba početi od potpuno drugačijih premisa nego što su one potrebne da se dekolonizira Museo Nacional de Arte de La Paz. Proces dekolonizacije ne može činiti iste greške kao kolonizacija, što znači da ne može svrgnuti lokalne navike i strukture kako bi se nametnuo univerzalni princip zanemarujući zadane preduvjete. Međutim, postoje određeni epistemiološki pristupi i određeni etički i politički principi koje možemo predložiti kao nezaobilazne principe u pokušaju da se intervenira u kolonijalnost muzeja, institucije u potpunosti temeljene na logici devetnaestostoljetnog eurocentrizma.

Max Jorge Hinderer Cruz govorit će o svom iskustvu upravljanja tim muzejom.

 

23. ožujka, 19h, CET: One is Always a Plural: moving together over distance, Yael Davids s radovima umjetnica/ka: Lygia Clark, Vlatka Horvat, Sanja Iveković, Fina Miralles, Àngels Ribé, Mladen Stilinović, Cecilia Vicuña

 

Posljednjih pet godina Yael Davis obrazuje se u metodi Feldenkrais. Ona koristi ovu metodu kao sredstvo istraživanja kojim se spoznaju unutarnja djelovanja, strukture i dominantne tendencije – tjelesne, institucionalne, umjetničke. U svom se radu fokusira na uvjete učenja i dužnosti brige te adresira niz pitanja: Kako možemo promijeniti dominantnu ideju da je učenje natjecanje i mentalno zahtjevno iskustvo? Kako možemo integrirati druge procese učenja izvan iskustva uobičajene optike? Kako možemo podupirati praksu samo-promišljanja i individualne interpretacije? Kako drugačije razmišljati o limitacijama?

Yael će održati radionicu na platformi Zoom u kojoj će somatska analiza umjetničkih radova činiti osnovu za lekciju iz metode Feldenkrais. Naslanjajući se na radionicu koju je nedavno održala u Van Abbemuseumu, Yael je pozvala svakog/u člana/icu kustoskog tima Education from Below da izabere jedno umjetničko djelo koje je za njega/nju u uvjetima pandemije steklo osobni magnetizam – nabijeno značenje.

Ova konstelacija umjetničkih materijala predstavlja ujedinjeno pa ipak višeznačno „tijelo“ u kojem Yael istražuje zajedničke osobine, harmonije i preklapanja, ali i mjesta tenzije, kontrasta i otpora. Kroz ovu zatvorenu studiju odabranih radova – pojedinačnih ali povezanih materijala – Yael nastoji odrediti kako je najbolje slušati i podržati to „tijelo“. Yael će proučiti odabrana djela i razviti odgovarajuću lekciju metode Feldenkrais.

 

Radionica poziva sudionike da legnu na pod u udobnosti svog doma i budu vođeni kroz niz nježnih pokreta i tjelesnih orijentacija. Svaki sudionik integrira i u svome tijelu doživljava strukturne osobine umjetničkih djela. Nije potrebno ranije poznavanje metode Feldenkrais a radionica je otvorena za sve razine fizičke mobilnosti. Važno je da radionici prisustvujete s upaljenom video kamerom i u dobro osvijetljenoj prostoriji. Time ćete pomoći Yael da vas vodi kroz lekciju.

Više informacija o radionici: Tijekom same radionice, molimo da ugasite zvuk na svom računalu kako bi se smanjila pozadinska buka. Slobodno upalite zvuk kad želite postaviti pitanje, a pitanje možete postaviti u bilo kojem trenutku. Kako bi najbolje vidjela vaše pokrete, Yael preporučuje da nosite odjeću svjetlijih boja ako ležite na tamnoj podlozi. Oprema: prostirka ili deka (opcionalno), jastuk (opcionalno), udobna i topla odjeća koja vam ne otežava pokrete.

 

Biografije

 

Denise Ferreira da Silva je akademkinja i umjetnica. Njezin rad bavi se etičko-političkim promjenama globalne sadašnjosti. Autorica je knjiga Toward a Global Idea of Race (Prema globalnoj ideji rase, University of Minnesota Press, 2007), A Dívida Impagavel (Oficina da Imaginaçāo Política and Living Commons, 2019), Unpayable Debt (Neotplativ dug, Stenberg/MIT Press, 2021) i suurednica (s Paulom Chakravartty) knjige Race, Empire, and the Crisis of the Subprime (Johns Hopkins University Press, 2013). Nekoliko joj je članaka objavljeno u vodećim interdisciplinarnim časopisima kao što je 4Waters-Deep Implicancy (2018), u suradnji s Arjunom Neumanom. Vodi relacijske umjetničke prakse Poethical Readings i Sensing Salon, u suradnji s Valentinom Desideri. Izlagala je i predavala u važnim umjetničkim prostorima kao što su Centar Pompidou (Paris), galerija Whitechapel (London, MASP (Sāo Paulo), muzeji Guggenheim (New York) i MoMa (New York).

 

Valentina Desideri je umjetnica čija praksa obuhvaća osmišljavanje učenja s drugima. Obrazovala se za suvremeni ples na Laban Centre u Londonu (2003–2006), a kasnije je stekla magisterij iz likovnih umjetnosti na Sandberg Institutu u Amsterdamu (2011–13) te je trenutno na doktoratu na Institutu za socijalni pravdu na Sveučilištu British Columbia u Vancouveru. Bavi se lažnom terapijom (Fake Therapy) i političkom terapijom (Political Therapy), te je jedna od suorganizatora Foruma izvedbenih umjetnosti u Francuskoj. Okušava se u pisanju sa Stefanom Harneyjem, uključuje u Poetska čitanja (Poethical Readings) i nalazi u Salonima osjeta (Sensing Salons) s Denise Ferreira da Silva, članica je Oficina de Imaginação Política, čita i piše.

 

Max Jorge Hinderer Cruz je bolivijsko njemački pisac, kustos i filozof  koji živi u La Pazu u Boliviji. Od ožujka 2019. do lipnja 2020. bio je direktor Nacionalnog muzeja (MNA) u La Pazu gdje je osnovao muzejski Program studija dekolonizacije u umjetnosti (PED) i bio odgovoran za pokretanje povijesne promjene institucionalnog profila ustanove. Njegov rad u tom muzeju prepoznao je CIMAM, a smatra se referentnom točkom u međunarodnoj muzejskoj zajednici zbog svog razvoja u poljima socijalnog uključivanja i obrazovanja. Od 2018. godine član je Academy of the Arts of the World u Kölnu. Njegovi tekstovi i kulturna kritika objavljivani su na španjolskom, njemačkom, engleskom, portugalskom i francuskom u različitim formatima u katalozima, časopisima te međunarodnom tisku u Europi, Africi, SAD-u i Južnoj Americi. Redovito objavljuje eseje u bolivijskim novinama La Razón.

 

Yael Davids istražuje svojstva u kojima tijelo funkcionira kao dokumentarno sredstvo. Proučava kako kolektivno nasljeđe i društveno nabijeni narativi postaju isprepleteni s biografijama i senzibilitetima pojedinaca te postaju iskustvo konkretnog svijeta koji je definiran jedinstvenom konačnošću.

Program se predstavlja kao dio dvogodišnjeg suradničkog projekta Education from Below (Obrazovanje odozdo), osmišljenog u suradnji sThe Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam i MACBA – Museu d’Art Contemporani de Barcelona.

Program podržavaju:
Foundation for Arts Initiatives
Program Kreativna Europa Europske komisije
Kontakt Collection / ERSTE Fondacija
Zaklada Kultura nova
Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske
Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske
Grad Zagreb
Ammodo